كريزى نت حجازى
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الشيطان وسنينه

الشيطان وسنينه Empty الشيطان وسنينه

مُساهمة  محمدحجازى الأحد فبراير 22, 2009 12:24 am

بسم الله الرحمن الرحيم

يا جماعه انا نيو جيرل عضوه جديده وده اول موضوع ليه واتمني الرد علي الموضوع ويارب ينول اعجابكم

في البدايه (اعوذ بالله من الشيطان الرجيم)

الشيطان حكايته كتير وبناخد منها عظه والموضوع ده اسال الله ان يكون عبره لمن يعتبر

اولا: اول الحكايات عن هذا اللعين انه سال اقرانه ايهم احب الي الله عابد جاهل ام عالم عاصي؟
فلم يستطيعوا الاجابه فعملوا تجربه بسيطه خالص !
نزلوا قريه وجدوا عابد بس جاهل سالوه كيف سوف يجمعنا الله يوم القيامه فرد ازاي؟!

قالوا له يقدر يجمعنا في بلد زي دي؟
قال:يقدر
طيب في شارع زي ده؟
قال :يقدر
طيب في بيت زي ده؟
قال: يقدر
طيب يقدر يجمعنا في بيضه ؟
قال: مساله البيضه دي صعبه شويه

المهم راحوا لعالم بس عاصي وقالوا له نفس الاسئله وعند سؤال البيضه رد وقال !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

طبعا يقدر لان الله خالق السموات والارض وهو علي كل شيأ قدير

فقال ابليس لاقرانه ان العالم العاصي احب الي الله من عابد جاهل لان العابد الجاهل اشرك بقدره الله سبحانه وتعالي بسبب جهله

.................................................. ....................................
ثانيا: الشيطان زي مابيقولوا شاطر ولكنه خايب وبليد مع عباد الله الصالحين ازاي!!!!!!!!!!!!!

كان في راجل عابد صالح شديد الايمان غلب الشيطان فيه زن ووسوسه واضلال عن الطريق القويم ولكنه مقدرش عليه
قال اعمل في الراجل ده ايه؟!
فحفرله حفر قدام باب بيته والراجل الصالح خارج يصلي الفجر وقع في الحفره فجرح
في اليوم التالي:
تنكر الشيطان في صوره انسان واخد بيد الراجل الصالح عشان يوصله الجامع ليصلي صلاه الفجر
وبعدين!
قابلهم واحد تاني فبيقول للشيطان تعالي صلي معانا الفجر قاله اصلي ايه ياعم انا مش بصلي ده انا الشيطان بس تعرف انا عملت كده ليه
رد الراجل وقال له ليه
فرد الشيطان وقال لان الراجل ده جرح بسببي فغفر الله له نصف ذنوبه فخفت ان يجرح مره اخري فيغفر الله له النصف الثاني فاخذت بيده
.................................................. ..............................................

والله ولي التوفيق
يارب الموضوع ينول اعجابكم
رددو معي لا اله الا الله محمد رسول الله سبحانه الله والحمد والله اكبر اللهم صلي علي محمد وعلي ال محمد وعلي اصحاب محمد والمسلمين اجمعين

محمدحجازى
مشرف

http://www.hegazynet.yoo7.com